søndag den 27. juli 2014

Spontanitets-liv, fødselsdag og harddiskproblemer

Nå, men i stedet for at lade mig irritere over det, som ikke fungerer, kunne jeg jo glæde mig over alt det, som rent faktisk virker.

For nu at starte baglæns, var Jan og jeg i hytten i forgårs til i går.

Vi sad lige så fredeligt og pillede rejer fredag aften, da vi kom i tanke om at der i biografen gik “abernes planet” og efter ganske få sekunder, havde vi besluttet at tage i biografen.

Da filmen var ovre og vi skulle køre hjem, kunne vi konstatere, at havet havde lagt sig lidt til ro, at solen skinnede og når vi ikke skulle andet, kunne vi næsten uden ord, blive enige om, at køre hjem og skifte biograftøjet ud med sejltøj og så var vi ellers på vej ind i fjorden.

Jeg fik, da jeg kom op i hytten stillet mit kamera op og sat den til at fotografere fjorden, så jeg kunne lave en timelapse.

Jeg fik mit kamera til at virke og den tog de billeder, som den skulle, men det ærgrer mig, at den lige akkurat ikke fik taget billeder af, at Jesper kom med Sara og Karoline da de ankom om lørdagen.

(Mit kamera startede sin fotografering kl 05 og stoppede kl 13.05 ca.. altså lige akkurat tidsnok til ikke at få deres ankomst og landgang med)

opstilling

morgenstilhed

De kom kl 13 og Jesper fik kastet anker, men fjordvinden tog til og tidevandet drillede, så ankeret blev hevet op igen med det samme

ankerophaling

og han sejlede hjem og ville komme igen senere for at hente kusinerne.

De fik både kakao og nybagte pandekager og så smed de sig ellers i køjerne og faldt i søvn.

sovedyret

Stilheden, roen og de indbydende køjer… man sover altså bare en tand bedre..

Kusinerne snork-boblede et par timer, hvorefter de blev vækket med brød og te.

kusinekaroline

Jeg havde op til flere flashbacks til varme somre i Danmark omkring farmor og farfars spisebord, hvor der blev spillet alverdens spil, men hvor 500 og kalaha var tilbagevendende mellem kusinerne og farmor.

Der blev grint og pjattet omkring vores bord i hytten også og jeg nød den gode stemning.

spillefugle

Jan fik givet noget af hytten olie og vi fik i fællesskab sat en ny spisebordsplade på bordet. Jan fik savet nogle hylder over, men vi manglede skruer og så var der jo kun tilbage at slappe af.

Der blæste en god vind, så myggene var heldigvis ikke at se og jeg kunne gå en lille tur nede ved stranden uden deres selskab.

Sidst på aftenen ringede Jan over satellittelefonen til Jesper for at få en vejrmelding og der blev aftalt at Jesper ville forsøge at komme op og hente os.

Vores jolle er akkurat lille nok og der kan maksimalt være 3 personer i den i godt vejr, så det var nødvendigt at han kom ind og hentede nogle af os.

At vejret inde i byen er fint og stille, betyder ikke at det også er det inde i fjorden.

Eller omvendt.

Vi kan have silende regn i byen og der kan være strålende solskin i fjorden.

Der kan blæse en halv pelikan ude ved byen og der kan være total havblik inde ved hytten, så det er en god idé at tjekke for kystvinds-prognosen inden man drager afsted og endnu bedre, hvis man kan kontakte nogen for at høre til forholdene omkring byen og fjordmundingen, som ofte er det mest kritiske sted..

Jesper ankom kl 22.15 og da vi endelig omkring midnat sejlede hjemad, nåede vi at opleve både en mild fjordvind, en rå fjordmunding og gamle bølger og dønninger langs kysten.

hjemad

Jeg var mere end almindeligt spændt på at få mine mange billeder omsat til timelaps, men mit program vil ikke som jeg vil og jeg mangler tilsyneladende nogle afgørende filer i mit program.. jeg tænkte, at jeg så bare kunne downloade det manglende, men ak!

Min harddisk er fyldt op og der kan ikke klemmes mere ind i den og jeg efter at have rodet rundt i den i nat, kunne jeg ærgerligt konstatere, at jeg ikke selv kan afgøre, hvad der skal slettes og hvad, der skal beholdes. Der må ligge skjulte filer, som breder sig og tager plads.

Der er blevet googlet til den store guldmedalje, uden at jeg er kommet videre, så jeg måtte krybe til korset/mobilen i formiddags, hvor jeg ringede en it-bekendt op, som senere i dag ville hjælpe mig via team-view og jeg skal komme efter dig.

Gider du krydse fingre for at det virker, hjælper og at jeg kan få mit lille projekt til at lykkedes?? Og lykkedes mit projekt ikke, skal jeg dog stadig have ryddet ud i min harddisk, som er fyldt op med underlige ting, som jeg end ikke kan afgøre om er vigtige eller ej.

(Ja! Alle billeder, musik mm er flyttet over på eksterne harddiske, så det er ikke sådan noget, som fylder)

I løbet af ugen har jeg haft travlt..især har jeg haft travlt med at bage til Saras 17 års fødselsdag.

Hun fyldte 17 i torsdags d.24. juli og selvom næsten alle venner og bekendte er på ferie, så holdt vi kaffemik for dem, som dog var her.

kaffemik

Hun havde en god dag, som hun sluttede af med en sejltur, som hun ønskede sig da den sidste gæst var gået.

Et ønske, som jeg hellere end gerne ville opfylde.

danielfætterkusinelauralaurafilmer

Min ryg/bækken gjorde ondt, så det gjorde godt at komme ud og stå i jollen og røre sig på andre måder.

Det er værst at sidde ned på hårde stole, når det gør ondt og det gør bedre, at stå og få afledt tankerne lidt.

Det er hårdt for ryggen og lænden at stå op en hel dag og bage, så det var tiltrængt at komme væk fra køkkenet.

Vi sejlede ud og så på hvaler og aldrig i mit liv har jeg set så mange hvaler på en gang.

Der var hvaler overalt, hvor vi kikkede hen.

galionsfigur

Jeg vil gætte på, at der var omkring 10 i vores umiddelbare nærhed.

amerloq

Jeg er ikke specielt begejstret for hvaler i virkeligheden. Mildt sagt!

De er sjove nok på fjernsynet, men når jeg sejler rundt og der er hvaler i nærheden, føler jeg hele tiden, at der lige om lidt kommer en hval op i nærheden af min lillebittebitte jolle og at den med et lille dask med sin enorme hale vælter jollen og mig ud i havet. Og jeg kan ikke svømme. Det vil nok heller ikke blive aktuelt, hvis det kom så vidt, for jeg ville dø i panik inden jeg nåede vandet..

Mens jeg havde travlt med at komme væk fra hvalerne, havde Jan travlt med komme så tæt på hvalerne.

ligeforan

Heldigvis sejlede vi i hver sin båd, så enhver kunne få sin lyst styret.

jesper

Længere ude på havet var der spækhuggere, så det har måske været een af grundene til at der ikke har været så forfærdeligt mange sæler, når vi i løbet af ugen har været ude og sejle??

Det er søndag endnu engang.

Der er ingen planer lagt for i dag andet end at vi er inviteret til grill i aften.

Jeg vil forsøge at strikke videre på mit evighedsstrik/Saras cardigan.. måske.

Måske vil jeg bare slikke lidt sol på terassen og passe lidt på det bækken, som stadig driller ind imellem.

Jeg sender ønsker og tanker afsted mod min it-bekendt om, at han finder en computer og internetforbindelse, så han kan kravle ind i det indre af min computer og hjælpe mig videre og over mine tekniske problemer og hjælpe mig med at få muget ud i den.